poradna pro chovatele
Jak hrát howrse?
Začátek:Péče o koně
Na začátku dostaneš koníka, kterého si vybereš. Začneš se o něj starat ve chvíli, kdy je hříbátko staré několik hodin. Nad stránkou s koníkem můžeš vidět lištu s opičkou Ow. Ow tě provede úvodními misemi a díky tomu se naučíš o koníka dobře starat a zároveň získáš mnoho užitečných bonusů a spoustu Equus (což jsou herní body, peníze). Doporučuji splnit všechny mise a nepředbíhat! Dají se dohrát za jediný den a získáš tak koníka částečně vytrénovaného zdravého a silného, se spoustou bonusů. Mezi jinými třeba s Kamenem mudrců, který tvému koni dává nesmrtelnost!
Den virtuálního koně má 24 hodin. Koník se probudí ráno v 8:00 (v našich 4.00, ale když se přihlásíš odpolekdne, kůň bude mít čas stále 8.00). Spát musí jít nejpozději ve 24:00, ale protože chceme, aby se dobře vyspal a ráno měl 100 % zdraví a co nejlepší morálku, dáme ho spát nejpozději ve 22:00 a nejlépe do boxu (na louce kůň může spát, pokud je venku je ve virtuálním počasí více než 10°C, nebo když má deku).
Nezapomeň, že kůň musí jít spát i najedený, napitý a vyhřebelcovaný! To zabere nějaký čas.
Jak taková péče vypadá?
Hříbě
O hříbě se nemusí mnoho pečovat. Je ptořeba ho nakojit, napojit, vyhřebelcovat, pohladit a pak ho nechat být, nebo na něj použít růstový bod. (Pomocí růstových bodů koník zestárne o 2 měsíce tedy stejně, jako byste ho nechali spát do druhého dne).
6 měsíců - 1 rok a 6 měsíců
V 6 měsích je hříbě dost staré na to, aby mohlo být ve svém vlastním boxu, zaregistruj ho do jezdeckého centra. Jezdecká centra můžou mít různé výhody, jako třeba mrkvičku, která přidá koni energii (6%)a je zdarma.
Pokud jsi koníka zaregistroval/a, může si v 8 měsících hrát. Hry jsou velmi důležité! Zvyšují genetický potenciál koně. V dospělosti bude mít lepší předpoklady pro soutěže a větší šanci plodit ještě lepší potomky. Hry ale ubírají energii! Můžeš si vybrat, jak dlouho si chceš se svým koníkem hrát. Čím déle, tím lépe, ale nezapomeň! Koník potřebuje také napojit vyhřebelcovat a nakrmit. Krmení si nech až k závěru dne. Množství krmiva závisí na tom, jak moc koník trénoval!
Když dáš koně na louku, napase se a nemusíš mu potom tolik krmiva kupovat. Pokud už jsi koníka krmil/a, nedávej ho na louku příliš na dlouho! Přejedl by se, byl by tlustý a měl by špatné zdraví. Kůň se špatným zdravím může zemřít! Můžeš ho dát třeba do boxu. Pobyt v boxu ale ubírá morálku, kterou pobyt na louce naopak přidává. Box i louka přidávají energii. Kolik, to uvidíš, když si zvolíš čas, který tam koník stráví.
V 1 roce a 6 měsících kůň získává dospělý vzhled a může poskytovat lekce v jezdeckém centru. Za to dostáváte odměnu v podobě Equus a ve dvou nejlepších disciplínách i nějaké dovednosti pro koníka. Pozor! Lekce trvá 2 hodiny a sebere 30% energie!
1 rok a 8 měsíců- 3 roky
Koník už je dost starý na trénink! Nejvyšší čas začít trénovat! V 1 roce a 8 měsících trénuješ koníka pomocí vyjížděk. Všimni si, že jsou rozděleny na dlouhé a krátké. Krátké vyjžďky trénují rychlost, dlouhé vytrvalost! Ve 2 letech už kůň může trénovat i jednotlivé disciplíny. Začni s těmi, ke kterým má koník nejlepší vrozené dispozice. 3 nejlepší disciplíny se započítávají do BLUP. (Genetický potenciál koně, na stránce s genetikou). Nezapomínej sledovat čas a energii, aby šel koník spát nejpozději ve 22.00 nakremený, napitý, vyhřebelcovaný.
Energii navíc koni dodá tuřín (12%), mrkev (6%, pouze pokud ji má jezdecké centrum), energetická drť (5%) a zdravotní drť (10%). Drť lze použít jen jednou za 3 dny a tak je vhodné ji použít je v případě, kdy jsi třeba omylek koníka trochu přetrénoval/a.
Energii lze získat i pobytem v boxu nebo na louce. Na louce se kůň pase, takže nepotřebuje tolik krmení. V boxu koni zase klesá morálka.
Ve 2 letech a 6 měsících může hřebec připouštět a klisna zabřeznout - můžeš tedy chovat hříbátka. Ale pozor! Lepší je koníky nejdřív vytrénovat, aby měli kladné BLUP. Jen tak mohou produkovat kvalitní potomky se soutěžními přepodklady, kteří se budou navíc dobře prodávat.
Připouštění trvá půl hodiny a koni ubere 25% energie.
Klisna porodí hříbě za 12 měsíců. Porod ubere 30% energie. POZOR! Musíš mít klinu ustájenou v jezdeckém centru a k porodu je potřeba zaplatit veterináře (500-600 Equus), pokud tyto podmínky nejsou splněny, hříbě zemře!
3 roky
Kůň už je dospělý a může se účastnit soutěž. Pozor, soutěž trvá 2 hodiny a ubírá energii. Kolik, to si vždy pozorně přečti u konkrétní soutěžě. Soutěže zpořátku přidávají koni dovednosti. Aby koník dosáhl BLUP 100, musí vyhrát minimálně 20 soutěží.
Energie,trénink
Každý úspěšný kůň musí nejdříve projít důkladným tréninkem. Pak se z něj může stát i úspěšný plemenník. V Howrse se hraje na genetiku!
Začneme od zadu.
Co je BLUP?
BLUP je cosi jako měřítko genetických kvalit :) Jeho hodnota se pohybuje mezi -100 až +100.
Vypočítává se podle:
- Úrovně výcviku, které kůň dosáhl ve svých třech nejlepších dovednostech; kůň musí mít 3 své geneticky nejlepší dovednosti zobrazeny tučným písmem.
- Počtu soutěží, které kůň vyhrál; kůň musí skončit minimálně 20x na prvním místě.
- Věku: Kůň může dosáhnout BLUP 100 až v 10letech, protože do té doby získává BLUP stárnutím.
K čemu je dobré zvyšovat BLUP?
Mají vliv na kvalitu potomků. Při chovu koní dbej na to, aby jejich průměrné BLUP bylo větší než 0, protože jedině tak bude jejich hříbě minimálně stejně dobré, jako jeho rodiče. Může být ale i lepší, proto si vybíráme k chovu koně ideálně s hodnotou 100!
Záporné BLUP způsobí, že potomkům klesá genetický potenciál, kladné BLUP zvyšuje potenciál a vrozené dovednosti hříbat.
Zvyšování Genetického potenciálu koně
Narozené hříbě má daný genetický potenciál po rodičích. Mezi 8. a 18. měsícem je ale možné GP (genetický potenciál) zvýšit hraním. Proto je důležité hříbě v 6 měsících registrovat do kvalitního jezdeckého centra, které má k dispozici mrkev a úrodné louky. (TIP! Jezdecká centra bývají volná ráno, kdy končí ustájení koním. Večer už se dobré místo těžko shání!).
S hříbětem je potřeba hrát si co nejvíce, ale přitom zachovat všechny potřebné podmínky pro zdravý vývoj (Spát do 22:00 s minimálně 20% energie, hřebelcování, správné krmení, pití).
Příklad péče o hříbě:
6 měsíců:
Zaregistrovat do centra s mrkví, pobytem na louce zvednout morálku na 100%
8 měsíců:
Vyhřebelcovat, 2h louka, 7h hraní, pohladit, napojit, mrkev, tuřín, 1h hraní, nakrmit. (8h)
10 měsíců:
Vyhřebelcovat, 2h louka, 7h 30min hraní, pohladit, napojit, mrkev, tuřín, 1 h hraní, nakrmit (8,5h)
1 rok:
Vyhřebelcovat, 2h louka, 8h hraní, pohladit, napojit, mrkev, tučín, nakrmit,1h 30min hraní (9,5h)
1 rok a 2 měsíce:
Vyhřebelcovat, napojit, 1h louka, 9h hraní, tuřín, 1h hraní, pohladit, mrkev, nakrmit. (10h)
1 rok a 4 měsíce:
Vyhřebelcovat, 1h hraní, mrkev, napojit, nakrmit, 30min louka, 9h 30min hraní, pohladit, tuřín, 30 min hraní (11h)
1 rok a 6 měsíců:
Vyhřebelcovat, 1h hraní, mrkev, napojit, nakrmit, 10h hraní, 1h hraní, pohladit, tuřín, 1h hraní(13h)
Péče o hříbě závisí na jeho věku. Také záleží na tom, jestli má JC v zásobě mrkev a jak úrodné má louky (zisk energie pasením), proto se při následování návodů k hraní s hříbaty vždy řid´především časem a energií hříběte.
Trénink
Koně 1 rok a 8 měsíců starého lze brát na vyjížďky. Zlepšují dovednosti koně. Všimni si, že krátké vyjíždky zlepšují mimo jiné rychlost, dlouhé vyjížďky vytrvalost. Všechny vyjížďky trénují drezuru. Opět se zaměřte na typ vyjížděk maximálně využívající potenciál koně.
Ve 2 letech lze trénovat jednotlivé disciplíny, což ubírá méně energie a trénink je cílený, nicméně v určitou chvíli končí a pak nezbývá, než opět využít opět možnosti vyjížděk.
Za povšimnutí stojí, že soutěže také zvyšují dovednosti koně. Získané dovednosti sice s opakovanou účastí v soutěžní disciplíně klesají, ale z počátku jsou získané dovednosti rozhodně nezanedbatelné. Zkušenosti zvyšují všechy typy soutěží, i když se kůň umístí na posledním místě. K dosažení tučných dovedností (tučné písmo značí kompletně dokončený trénink) a tedy i BLUP 100 je potřeba vyčerpat i docednosti ze soutěží.
Pokud už jsi vyčerpal/a všechny možnosti tréninku včetně soutěží a krátkých i dlouhých vyjížděk, můžeš poskytovat lekce v jezdeckém centru. Lekce zvyšují dovednosti koně ve dvou jeho nelepších disciplínách až do 25 let! Nepočítají se do BLUP a maximum získaných dovedností z lekcí je limitován pouze věkem.
Zvířecí kamarádi mohou také přidávat koni dovednosti nad rámec maxima a to do 25 let.
Jak vydělávat equus?
Equus je měna ve hře. K dispozici můžete mít 2 typy účtů - účet chovatele a účet jezdeckého centra. Tento článek je o chovatelském účtu.
Možnosti výdělku jsou popsané v nápovědě:
- Lekce: Váš kůň vydělá určitou částku Equus, která závisí na Vašem jezdeckém centru
- Práce: Každý den můžete vydělávat plat, pokud jste se předchozí den připojili do hry a postarali se alespoň o jednoho koně
- Soutěže, ve kterých běží Vaši koně
- Nabídky připouštění Vašimi hřebci
- Prodej koní
- Prodej hnoje
- Prodej předmětů do obchodu.
- Výměna položek na Černém trhu
- Použití pasu k navýšení rezervy Equus
Za zmínku stojí i dokočení tutorialu - úvodních misí, kde lze získat mimo jiné i slušnou rezervu Equus
Také za pozvání nového hráče (sponzoring) získáš Equus, přesněji 300 E. za 1: regostrovaného hráče denně + tuřín za každého dalšího v jednom dni.
Lekce se nyní pohybují okolo 40-60 Equus a lze je poskytovat s každým koněm jednou denně. Lekce tvá 2 hodiny a ubere kolem 30% energie.
Práce je automaticky vykonávána. Pokud se den nepřipojíš, pouze nedostaneš výplatu, jinak se nic neděje. V úvodních misích máš za úkol stát se stáníkem. Práci můžeš změnit po té, co ti vyprší smlouva. Užitatel se od 10. dne registrace může stát lektorem, ti mají vyšší plat. Majitel jezdeckého může každých 10 dní zvýšit plat až o 30 Equus, aby si svého zaměstnance udržel :)
- Stájník: 0 dní
- Lektor: 10 dní
- Podkovář: 40 dní
- Sedlář: 120 dní
Nabídku zaměstnání najdeš v záložce Profil -> Moje práce den po té, co ti vyprší stávající smlouva.
Soutěže obvykle nepřinášejí velké výsledky jenorázově, celkově však kůň může za život vyhrát desítky tisíc. Jak si vybírat soutěže vhodné pro tvého koně se dočteš v jiném článku :)
K připouštění nabízej svého nejlepšího hřebce s vysokým genetickým potenciálem a BLUP. Čím nižší, tím nižší by měla být cena připouštění. Nejnižší možná sazba je 200 Equus. Měj na paměti, že nabídek k připouštění je mnoho! Tvůj kůň tedy musí něčím zaujmout - nízkou cenou, vysokým GP (genetickm potenciálem) a/nebo vysokým BLUP, nejlépe kombinací všeho :) Po té, co někdo tvou nabídku přijme, nabídka připouštění zmizí.
Prodej koní je možný po 10 dnech registrace nebo zakoupením obchodního klíče (2 pasy). Koně můžeš nabídnout z jeho stránky (kolečko nad jménem - Prodat), nebo na stránce Prodeje (Chov -> Prodeje). Pokud nemáš 3 body karmy a 2 koně, můžeš využívat pouze aukce. Aukce je prodej, který je časově omezený a cena se může zvyšovat, dokud aukce neskončí. Koně získává ten, kdo nabídne nejvíce. Každá aukce trvá 3 dny, až pak dostaneš za koně body. Do té doby máš koně u sebe, ale nemůžeš se o něj starat. Zůstane v přesně takovém stavu, v jakém jsi ho nabídl/a k prodeji.
Při výhodném nákupu a výhodném prodeji si lze vydělat stovky i tisíce Equus rychle a s minimem práce ;)
Prodej hnoje a vybavení je nejlepší způsob, jak si rychle navýšit rezervu. V obchodě najdeš odkaz prodat moje předměty. Paní Hubertová od tebe vykoupí vše za polovičná cenu, za jakou se to dá v obchodě nakoupit. Můžeš prodat nejen trus, který koně každou noc vyprodukují, ale i jablka, tuříny, drtě, sedla a uzdečky, které se často objevují jako Ufo nebo je dostaneš jako odměnu za splněné úkoly.
Výměna položek z černého trhu je přístupná po 10 dnech registrace a najdeš ji v obchodu, hned vedle tlačítka k prodeji předmětů. Výměnu nebo prodej předmětu je možné provést jen 1x týdně. Cenné předměty můžeš prodat za slušnou částku, ale měj soudnost, aby tvou nabídku vůbec někdo přijal.
Vždy si nechávej dostatečnou rezervu Equus, abys měl/a na zaplacení jezdeckýc center, krmení a veterináře, když připouštíš klisnu. Vhneš se tk nepříjemným překvapení.
Jak dosáhnout s koníkem věku 30 let?
dyž už nadešel jeho čas a koníkovi je 25 let, je třeba se o něj starat šetrně. Pokuste se zajistit, aby do 25. roku vkročil se 100% zdravím. Pokud chcete jako útěchu za smrt svého koně pas, je třeba vydržet s koníkem do jeho (minimálně) 30 let. Jak na to? Můj způsob je tento:
V první řadě s koníkem už nedělejte lekce, tréninky, závody, vyjížďky. Nic, co by mu ubíralo energii. Nepomáhá ani dávat koníka na pastvu či do boxu. Všechno snižuje. Takže jakmile se koník v 8 ráno probudí, je třeba jej nakrmit, vyčistit, pohladit a napojit. Pokud máte mrkev a tuřín, dejte i to, potom zdraví klesá méně. Je to divné, ale koník půjde spát v 10:30 jeho času. Pokud toto budete dodržovat, bez problémů se dokodrcáte na 30 rok koně a pak jej už můžete nechat umřít. (Třeba tak, že ho jen dáte spát bez jakékoliv péče).
***
Tolik zajímavý tip od uživatelky bona. Za koně, který zemře ve více než 30 letech dosteneš pas. Jelikož koník musí zemřít, je samozřejmé, že nesmí mít kámen mudrců. Takto můžeš získat maximálně 30 pasů měsíčně :)
Jak vyhrát závod?
Vybavení
Rozhodně nepodceuňuj výběr kvalitného jezdeckého centra. Lepší jezdecká centra (dále jen JC) mají k dispozici kromě mrkve i podkovy. Přičemž prestižní JC mají na podkovách bonus 2, tedy stejný, jako na lepších podkovách v obchodu, jejichž cena se pohybuje mezi 1500-2000 Equus, takže se rozhodně vyplatí si zjistit, co JC nabízí a koníka si do lepších podkov přezout (i pokud máš podkovy z obchodu - můžeš je dát jinému koni). (Kromě toho lepší JC nabízejí bonusy ve cvalu, klusu a skoku).
Sedla JC zatím nabízet nemohou, na to si budeme muset ještě 3 měsíce počkat (zhruba do září 2011). V obchodě jsou dva druhy - obyčejné a na míru. Sedla i uzdečky na míru lze chytit jako Ufo. Mají větší bonus, než ty levné.
Nejlepší možné vybavení skrývá Atlantův balíček, který najdeš na Černém trhu za 3 pasy.
Dovednosti
Pro úspěch v závodu jsou ale rozhodující dovednosti. Každý typ závodu se skládá z několika dovedností, přičemž jedna z nich rozhoduje o tom, jaká obtížnost závodu je pro konkrétního koně vhodná. U závodů je to chod (klus,nebo cval), u drezury drezura, u překážkového dostihu vytrvalost a u parkuru skok.
Obtížnost závodu se odvíjí od toho, že maximum, tedy 100% dovednost má hodnotu 200. To znamená, že když vydělíš hlavní dovednost (hlavní pro závod) svého koně dvěmi, dostaneš ideální stupeň obtížnosti závodu, do kterého svého koně můžeš přihlásit (můžeš si to ověřit kliknutím na název závodu - tam jsou vypsané minimální a maximální dovednosti pro závod). Vždy platí, že čím nižší obtížnost závodu, tím větší pravděpodobnost, že kůň vyhraje. Záleží i na dalších dovednost důležitých pro typ závodu, čím vyšší jsou, tím vyšší je šance v závodu. A samozřejmě bonusy, viz konec tohoto článku.
Je samozřejmé, že koně trénujeme, dokud to jde a to nejen do té doby, než bude mít ukončený trénink disciplín. Dovednosti trénujeme i vyjížďkami (krátké zvyšují jednu dovednost + rychlost, dlouhé jednu dovednost + vytrvalost a všechny zvyšují drezuru). A také účastí v soutěžích. Proto je vhodné přihlašovat koně do všech typů zavodů, než bude mít ukončený trénink a to i do závodů, pro které kůň nemá vlohy. Jako příklad uvedu svůj chov fríských koní. Jejich nejhorší dovednost je skok - pokud ale vytrénuji skok a koně přihlásím do lehčích závodů, ubere závod 2-4% (protože není náročný ani dlouhý), můj kůň získá velké dovednosti v rychlosti a drezuře.
U závodů je potřeba si uvědomit, že trvá hodinu a půl až dvě a ubírá energii. Pozor, aby kůň nešel spát pozdě nebo s nízkou energií.
Všimni si, že čím vyšší dovednosti koně, tím vyšší je ztráta energie v závodě=závod je náročnější. Ovšem i mezi soutěžemi se stejnou obtížností jsou rozdíly. Zbytečné rovinky v závodě (o těch ale ví jen majitel JC, který dráhu připravil) ubírají na energii.
Bonusy
K čemu vlastně jsou bonusy? Víme, že něco koni přidávají, ale co? Jsou to jakoby dovednosti, které koni pomáhají při závodech. Nejded doslova o dovednosti, protože se nezapočítávají do minima pro přihlášení do závodu, ale ve vyhodnocení závodu jsou započítávány. Bonusy dodává výstroj, prestižní jezdecké centrum, položky z černého trhu a předměty nalezené v boxu.
Jak nejlépe připravit koně do závodu?
Ve fóru se čas od času objeví dotaz, který asi napadne každého, kdo se ve hře začne víc rozkoukávat a všímat si nejlepších koní: Jak to, že někteří koně mají dovednosti i 600 nebo 700? Můj kůň má sotva něco přes 400.
Pokusím se vám v základních dodech přiblížit "tajemství" těchto koní. Nerozčilujte se, že jsou za tím předměty z černého trhu :) dají se získat s trochou štěstí i bez pasů, nebo pomocí pasů zdarma. Jinak řečeno - není to jen o penězích.
1, Pořiďte si hříbě od rodičů s BLUP 100, na klisnu použijte Slzy afrodité, vrozené docednosti se tak zvýší o 50%, začínáte s koníkem s dovednostmi přes 100.
2, Koníka umístěte do jezdeckého centra s lektorem, kvalitními loukami a nejlépe i sprchou - trénujete rychleji, protože sprcha šetří desetinu energie z každé akce.
3, Pořiďte hříběti mazlíčka, který přidává dovednosti - oceníte hlavně u březí klisny a v době, kdy už u koně není co trénovat a tále je ještě mladý.
4, Jakmile to jde (kolem 1 roku 10 měsíců), dejte koni Vodu mládí, tak bude stárnout po jednom měsíci místo po dvou a umožní vám dát koni 2x tolik lekcí, což je pro vysoké dovednsoti nezbytné! Koni dávejte lekce každý den!
5, Dejte koni Nyxův balíček. Morpheovy paže vám umožní dokončit trénink v jediný den, Chronův časovač urychlý zisk dovedností z tréninku, vyjížděk a soutěží, Nyxova hvězda vám prodlouží den koně o 2 hodiny, což opět umožní dokončit trénink rychleji, kámen mudrců zajistí, že vaše investice neodejde do věčných lovišť :) Ačkoli balíček není pro trénink nejnutnější, doporučuji alespoň Morpeovy paže, jinak budete trénovat věčně!
6, Atalanův balíček obsahuje kromě skvělých dovednostních bonusů i Philotino pohlazení. Jedno pohlazení může koni dát až 12% energie (čím nižší energii kůň má, tím více pohlazení přidá), takže váš kůň tíkává až 12% energie navíc.
7, Koni s kamenem mudrců se vyplatí dát kusy oblaku. Je lepší dát mu je dřív než ve 25 letech, protože hry s mazlíčkem v mladším věku ubírají méně energie. Maximum 20kusů oblaků prodlouží život koně o 80 měsíců - to je s vodou mládí 80 lekcí!
...
Takto získáte koně s dovednostmi přes 600. Není nutné použít na koně všechno, ale je dobré vědět, jak dobrého koně dosáhnout a i u koní bez výbavy nezapomínat na lekce!